Se întâmplă la pompă în aceste zile: avertismentul pentru șoferii care au mașină pe benzină sau motorină

de: Andrei Simion
05 06. 2020

Criza medicală a dus la o scădere accelerată a prețului la motorină și benzină. Totuși, un detaliu despre ce se întâmplă în România a fost scăpat din vedere. Aflăm acum care-i situația, de fapt.

La finalul lui 2019, cabinetul condus de Ludovic Orban anunța eliminarea supraaccizei la carburanți. Supraacciza la carburanți avea valoare de 7 eurocenți și a fost introdusă pentru prima dată în 2014. La acel moment, la putere era Guvernul condus de Victor Ponta.

Scopul era să se adune bani la buget pentru a fi construite autostrăzi. Cu alte cuvinte, statul băga mâna în buzunarul cetățeanului, dar susținea că o face tot pentru binele lui. Supraaaciza a fost eliminată în ianuarie 2017, dar reintrodusă spre sfârșitul acelui an. În ultimii doi ani, statul român a colectat peste 5,8 miliarde de lei din supraacciză.

În 2020, eliminarea acestei accize trebuia să ducă la scăderea prețului. Dar acesta a scăzut pe fondul crizei medicale, nu datorită eliminării accizei. Economistul Adrian Câciu a explicat într-un mesaj pe Facebook care sunt scăpările.

„[…] scăderea prețului la pompă este dată de scăderea prețului petrolului și puteți vedea că nu în totalitate pentru că marjele de profit au rămas ridicate”, a atras Câciu atenția.

Care e problema, de fapt, cu prețul de la pompă?

Adrian Câciu susține că bugetul de stat, prin eliminarea accizei, a pierdut 2,4 miliarde lei. Se adaugă cel puțin 1 miliard de lei, efectul de rundă a doua survenit din luna februarie încoace pe fondul scăderii consumului de carburanți.

„Acesta este un exemplu de «nefăcută» care nu trebuia să existe. Când banii aceștia dispar din bugetul de venituri, ei trebuie împrumutați. Așa se nasc deficitele, așa se naște datoria publică. Este ca și cum ai vrea să îți renovezi casă, dar renunți la salariu. Aceasta nu este economie.”
Adrian Câciu

Recent, Câciu a explicat cum au fost eliminate alte 1,8 miliarde lei venituri din contribuții și impozite la contractele part-time. „Nici un angajat part-time nu a avut vreun beneficiu, din contră, va rămâne cu buza umflată la momentul pensiei când va fi judecat după nivelul de contributivitate”, a rezumat acesta situația.

„[…] efectul negativ pe bugetul de stat s-a extins și în zona de asigurări sociale de sănătate, deoarece contribuțiile de sănătate pe part-time au ajuns să fie sub nivelul cost-volum al serviciilor medicale pe care statul ar trebui să le ofere angajatului. Și uite așa, statul ia din altă parte ca să acopere nevoia de acces la sănătate a celor pentru care unii angajatori s-au bucurat că plătesc taxe puține”, notează acesta.

În ceea ce privește prețul la carburanți, pe 4 iunie, minimele erau înregistrate în Agigea – 4,12 lei pe litru de motorină – și Târgoviște – 4,13 lei pe litru pentru benzină. În București, benzina e la 4,2 lei și motorina e la 4,46 lei.